Silostruktur (URL struktur) SEO
Hvert nettsted vil i det minste ha et utseende av struktur, men det forteller akkurat hvor få mennesker som har tenkt på nettstedstrukturen, enten før eller etter at de har bygget nettstedet sitt. Og likevel er nettstedstrukturen en av de grunnleggende byggesteinene i en effektiv SEO-strategi. Å gjøre det riktig fra begynnelsen vil tillate nettstedet ditt å vokse og utvikle seg på en måte som er intuitiv og forståelig for søkemotorene som gjennomsøker den.
Det er derfor viktig å investere tid i å sikre at dette, ditt viktigste digitale aktivum, har en nøye gjennomtenkt og søkemotorvennlig arkitektur for å maksimere all annen aktivitet på stedet, så vel som offsite SEO som lenkebygging.
Hvorfor nettstedsstruktur er viktig
Det første å si om nettstedstrukturen er at det skal være brukerstyrt like mye som det er søkemotorledet. Gode strukturelle beslutninger skal alltid resultere i en mer profesjonell og sømløs nettside som er enkel å navigere og har en klar og tydelig struktur. Du tror kanskje at dette er en åpenbar uttalelse, men du vil bli overrasket over hvor mange nettsteder vi ser med jevne mellomrom som overser viktigheten av dette enkle prinsippet for webdesign.
Ethvert vellykket nettsted bør tillate brukere å finne informasjonen de leter etter enkelt og effektivt, og derfor er det avgjørende å plassere hvert element akkurat der publikum forventer å finne det. For store nettsteder med hundrevis eller tusenvis av sider betyr dette å forstå hvordan man grupperer lignende sider etter tema til det som ofte kalles siloer.
Googles nettsøkeprogrammer (noen ganger kjent som edderkopper) har i oppgave å indeksere alt nettinnhold med det endelige målet å returnere det i søkeresultater for relevante forespørsler. I tillegg til å være mer attraktivt for mennesker, vil denne logiske struktureringen av informasjon hjelpe Google, organisere og forstå nettstedet ditt. Jo enklere de kan gjøre dette, desto mer relevant blir nettstedet ditt for visse søkeord som forbedrer rangeringen din på tvers av en rekke søkeordgrupper.
På et grunnleggende nivå bør strukturen til nettstedet ditt oppfylle følgende kriterier:
- Hjelp alle nye besøkende å forstå informasjonen på nettstedet ditt enkelt og raskt.
- Sørg for at de besøkende kan bevege seg enkelt og effektivt med intuitiv navigering.
- Ikke være altfor optimalisert for søkemotorer på bekostning av brukeropplevelsen.
Godt strukturerte nettsider vil typisk ha en lav fluktfrekvens, en solid oppholdstid (besøkstid på nettstedet), en god klikkfrekvens (CTR), og være en ressurs som publikum aktivt ønsker å bruke tid på å engasjere seg med. Et intuitivt grensesnitt er en ikke-omsettelig funksjon på alle flotte nettsider, og alt begynner med den riktige nettstedstrukturen.
Viktigheten av nettstedhierarki
Det kan være skremmende å bygge eller redesigne et nettsted fra grunnen av, men den gode nyheten er at dette setter deg på det best mulige stedet for å kartlegge nettstedets struktur med SEO i tankene. Så, enten du jobber gjennom strukturen din i et regnearkformat eller nærmer deg den med en gammel skole tavle og tusj, vil det å investere tid her alltid betale seg i det lange løp.
Det er viktig å tenke på hierarkiet ditt som en måte å organisere all informasjonen du vil vise på nettstedet ditt. Siden dette også vil informere nettstedets navigasjon og URL-struktur, er det viktig å få dette aspektet riktig. Viktig også, denne metodikken vil tvinge deg til å tenke på hva slags innhold du ønsker å lage på mellomlang til lang sikt, så vel som den umiddelbare fremtiden.
Etablere en komplementær URL-struktur
Med hierarkiet på plass, vil din neste oppgave være å etablere en komplementær søkeordrik URL-struktur. Dette vil hjelpe deg med å sikre bedre rangeringer for individuelle sider og hjelpe brukerne dine til å navigere rundt på nettstedet ditt og gjennom innholdet ditt på en enkel måte. La Qunst Media gi deg den beste silostrukturen.