Synlighet i søk
Er du ikke synlig i søk, går du glipp av mange relevante besøkende som er på utkikk etter akkurat det du tilbyr. Derfor er det viktig kontinuerlig å jobbe med å søkemotoroptimalisere hjemmesiden slik at du oppfyller søkemotorenes krav for å bli synlig på søkeordene som er relevante for deg.
Over 200 faktorer spiller inn når Google vurderer et nettsteds rangering i sitt søkeresultat, og det er derfor vanskelig å vite hvor man skal legge igjen mest innsats. Her er de fire viktigste rangeringsfaktorene for Google:
-
Innhold – tekst på hjemmesiden
-
Inngående lenker – andre nettsteder som lenker til din hjemmeside
-
Mobilvennlighet – brukervennlighet på alle enheter
-
Andre tekniske faktorer – Hjemmesidens tekniske tilstand
Om du lurer på hvor du skal begynne, kan det være greit å starte med å ta en søkemotoranalyse av hjemmesiden din for å se hvilke krav den allerede oppfyller, og få forslag til konkrete tiltak som må gjennomføres for å optimalisere siden ytterligere.
Ulike metoder
De fleste hjemmesider i dag som lages privat og av et mediabyrå er av typen WordPress eller de mer enkle selvbyggertilbudene. Ofte er det noen funksjoner som ikke fungerer og da må koding til for at alt skal fungere. Koding kan ikke gjøres direkte inne på hjemmesiden sin redigering, men må inne på «baksiden» av innstillingene, (FTP). Qunst Media tilbyr som en av få mediebyråer hjemmesider laget med Laravel. Laravel er kun ren koding, disse hjemmesidene gir ekstra fart og bedre SEO for de som virkelig vil satse.
Priser
Prisene varierer ut fra tidsforbruk, teknisk ekspertise, koding og fra enkelte løsninger til større prosjekter. Alt fra 800 kroner til 100.000 kroner per måned. Det kan avtales en fastpris eller at det er timebasert fakturering. En annen løsning er priser per måned eller per år. Qunst Media anbefaler at hjemmesider optimaliseres jevnlig over tid. Det er en slik løsning som gir de beste resultatene for at din side skal holde seg blant toppen. Uansett om din hjemmeside blir nummer 1 eller er på side en på Google vil det alltid være noen konkurrenter som kommer og går. Derfor er det også en SEO-jobb med å la hjemmesiden holde seg fast over lengre tid.
Linking
Linking av tekstinnhold er viktig. Inngående linker, utgående linker og backlinks er alfa omega. Flere som jobber med SEO har ofte denne kategorien sverger til backlinks er den mest effektive SEO-effekten. Backlinks er linker inn til din hjemmeside fra andre nettsteder. For eksempel er du en bedrift som skal flytte å trenger å skifte adresse kan du registrere ditt firma på www.adresseendring123.no med all informasjon og din hjemmesideadresse. Det betyr at du får en gratis backlinks! For å finne ut hvor mange backlinks ditt nettsted trenger må du vite hva er gjennomsnittet hos dine konkurrenter for å holde deg blant de ledende.
Qunst Media
For at du ikke skal koble til feil linker, backlinks av dårlig kvalitet, linking ut til hjemmesider med lav autoritet så er dette noe Qunst Media kan. Feil linking eller døde linker er ikke bra for SEO og hjemmesiden vil falle ned på rangeringen.