Projects

De 8 forskjellige typene nettsteder og hvordan du designer dem

Å ta hensyn til nettsteddesign er avgjørende for å bygge virksomheten din. Det er nå nesten 1,7 milliarder nettsteder på nettet, som gir mange forskjellige typer nettsteder å studere, men også mye forvirring om hvilken type og design som faktisk vil fungere best for deg.

Som designer eller eier av en liten bedrift må du være kjent med alle de forskjellige typene nettsider der ute, slik at du kan bestemme hvilke som vil dekke dine behov. Ved å studere hva konkurrentene valgte og gjennomføre testing kan du lage det perfekte formatet for hvert merke og deres kundebase.

Her er de 8 forskjellige typene nettsteder:

1. Hjemmesider

Hjemmesiden er nettstedets hovedknutepunkt og fungerer som ansiktet til en merkevare.

Hjemmesiden din hjelper besøkende på nettstedet med å komme til forskjellige områder av nettstedet, og den kan også fungere som en konverteringstrakt. Fordi de fleste kommer til deg via hjemmesiden din, er det her design betyr mest.

En hjemmeside kan ha mange forskjellige former, men når du utformer det er det viktig å huske formålet med hjemmesiden som hovednavigasjon og interessepunkt for besøkende på nettstedet. Gjør det klart hva virksomheten er og tilby det unike verdiforslaget (UVP) på forhånd. Etabler nettstedets hierarki og navigasjonsstruktur på hjemmesiden. Bruk merkevarens fargepalett, logo og bilder som er svært relevante for virksomheten. Hjemmesiden setter tonen for bedriftens image, så den skal fortelle en historie om hvem du er gjennom bilder og ord.

2. Magasinnettsteder

Et magasinnettsted inneholder artikler, bilder og videoer som er informative og pedagogiske. I løpet av de siste tjue årene har magasinbransjen endret seg fra en plattform som kun kan skrives ut til stort sett digitalt format. Magasinnettstedet fungerer godt for informasjonsnettsteder, spesielt publikasjoner fra universiteter og organisasjoner.

Når du tenker på å lage et magasinnettsted, start med å bygge et grunnleggende rammeverk. Brukere bør se en lignende layout uansett hvilken dag de lander på hjemmesiden din, og hver artikkel må ha en lignende layout og navigasjon. Husk hvor responsivt den generelle designen er for forskjellige skjermstørrelser for å sikre at innholdet ditt er lett lesbart både på stasjonære datamaskiner og smarttelefoner.

3. Netthandel / nettbutikker

Et e-handelsnettsted er en netthandelsdestinasjon hvor brukere kan kjøpe produkter eller tjenester fra din bedrift.

En robust e-handelsside gjør det enkelt å bla gjennom produkter, filtrere etter kategorier, fremheve spesialsalg og foreta kjøp.

En enkel måte å komme i gang på er gjennom en e-handelsplattform med full løsning som Shopify eller Squarespace. Teamet ditt kan enkelt oppdatere online inventar og liste opp nye produkter. I tillegg, fordi systemet er sammenkoblet, holdes salg, logistikk og markedsføring orientert om hva som fungerer bra. På designfronten tilbyr e-handelsplattformer flere maler som matcher behovene til nesten alle typer virksomhet.

4. Blogger

En blogg inneholder regelmessig oppdaterte artikler, bilder og videoer. Blogger startet med mer uformelt, personlig innhold sammenlignet med magasiner. Men siden den gang har linjene blitt uklare, og nå er det ekstremt vanlig at store merkevarer og bedrifter har sin egen blogg. Å legge til ekspertinnhold forbedrer den generelle troverdigheten til et selskap eller en enkeltperson. Blogger gir også materiale til innlegg i sosiale medier og e-postkampanjer.

En blogg kan imidlertid også bli tungvint for mindre bedrifter. Sørg for at du har et team og en strategi på plass for å holde innholdet ferskt før du vurderer å lansere en. Det er faktisk bedre å ikke ha en blogg og i stedet tilby noen få videoer eller guider, enn å ha en håpløst utdatert blogg.

5. Porteføljenettsteder

Et porteføljenettsted gir kreative fagfolk et sted for å vise frem sitt beste arbeid. Dette er perfekt for kunstnere, forfattere, designere, filmskapere, møbelbyggere – you name it.

Når du bygger en portefølje, er det ikke nødvendig å legge til hvert eneste prosjekt du noen gang har jobbet med. Fokuser i stedet på å lage kategorier av varer og fremheve det beste arbeidet fra hver kategori. Et porteføljenettsted er litt mer kreativt av natur, så dette er stedet for å prøve unike layouter og legge til interessante funksjoner.

6. Landingssider

En landingsside er en spesifikk sidetype opprettet for en markedsføringskampanje som får besøkende til å utføre en bestemt handling.

Innholdet på en landingsside bør være begrenset og peke mot handlingsfremmende oppfordringer (CTA) du vil at brukeren skal ta. Tillat rikelig med mellomrom rundt CTAen din og lagre elementer som ikke er relatert til formålet med den kampanjen for andre sider.

7. Nettsteder for sosiale medier

Det er omtrent 2,77 milliarder mennesker på sosiale medier med dusinvis av forskjellige plattformer tilgjengelig. Uansett hvem målgruppen din er, vil du sannsynligvis finne dem på Facebook eller Twitter eller Instagram eller Snapchat eller LinkedIn. Selv om du ikke kan redesigne selve plattformene, har du en viss kontroll over utseendet på siden din, og du kan lage innhold som driver delinger på sosiale medier.

Gå for et konsistent utseende på alle sosiale mediesider og nettsider, slik at brukerne umiddelbart vet at merkevaren din er bak siden. Bruk samme logo og fargevalg. Velg en spesifikk stemme og personlighet som skinner gjennom alt innhold.

8. Katalog og kontaktsider

En katalog eller kontaktside er et sted hvor brukere kan koble seg til deg eller andre.

Denne typen nettsider fungerer bra når du ønsker å liste opp et depot med bedrifter eller personer i en organisasjon. For eksempel inneholder en lokal restaurantkatalog spisesteder i området med menyer, prisklasser, telefonnummer og anmeldelser.

Naturen til en organisasjon skaper en mulighet for et katalognettsted. For eksempel kan en forening av lokale tannleger i en by liste opp hvert medlem, deres ekspertiseområde og deres kontaktinformasjon. Oppbevar dette designalternativet i baklommen for kunder.

Velg riktig nettstedstype for målgruppen din

God design er mye mer enn bare et tiltalende utseende, men driver også brukerengasjement og er svært målrettet mot behovene til publikum som ser på nettstedet. Vær oppmerksom på hva andre selskaper har gjort med nettstedets design og identifiser raskt hvilket format som fungerer best for hvert prosjekt. Å vite hva andre har oppnådd med forskjellige sidetyper gir deg en sterk følelse av hvilken type nettside som vil fungere best for deg.

komme deg raskt på nett

Trenger du en ny hjemmeside?

Kontakt oss
  • Aleksander Kiellands plass Waldemar Thranes gate 63 0173 Oslo
  • +47 81521021 Ring oss
  • post@qunstmedia.noTa kontakt