Å selge produkter på nett er en lukrativ bransje for de som gjør det riktig. Men å gjøre det riktig er en oppgave i seg selv. Med så mye konkurranse og så mange nettstedbyggere i «business-in-a-box»-stil, er det mange fallgruver du bør være klar over før du åpner din egen nettbutikk. Enten du er en butikkforhandler som tar foreløpige første skritt mot å selge på nettet, eller du ønsker å lansere en nettbutikk, vil det å sette inn den riktige nettdesignstrategien på netthandelssiden din hjelpe deg med å bygge et nettsted for å selge ting mer effektivt.
GoDaddy, Wix, Webnode, Squarespace etc – alle disse «Gjør det selv»-sidebyggerne kan lage et enkelt, om enn restriktivt nettsted for små bedrifter. For nettbutikker er det å bruke en av disse som å bygge en butikk som har hyller laget av betong og ikke kan justeres.
Det vi mener med dette er at du allerede begrenser dine fremtidige evner. Selv om du kanskje bare har noen få produkter å selge i begynnelsen, må du utvikle nettstedet ditt etter hvert som du vokser. Disse webdesignsidene kan bare gjøre så mye – til slutt fører til at du må investere i et tilpasset nettsted eller lære dine egne kodingsferdigheter.
Av den grunn vil vi anbefale å bruke tid på å lære å bruke et verktøy som WordPress og WooCommerce, som tilbyr verktøy i sidebyggerstil, men som også lar deg fritt redigere kode og er industristandard, så de er mye enklere for eventuelle fremtidige utviklere å plukke opp og vokse uten å måtte starte på nytt fra bunnen av.
Netthandelsnettsteder kan bli massive etter hvert som du vokser og begynner å implementere flere produktlinjer. Dessverre gjør dette også ting vanskeligere for kunden din, da de vil slite med å finne det de vil ha.
Bruk nettstednavigering for å gjøre ting enklere. Gå og se på kjente e-handelsnettsteder og se hvordan de kategoriserer sider. For eksempel overlater ofte oppdeling av produkter etter kjønn til «filtrering»-faner, men hvis de er riktig kategorisert, gjør du livet enklere for en bruker og gjør det derfor mer sannsynlig at de kjøper.
Grupper produkter av lignende typer under klart navngitte kategorier, som du deretter kan liste produkter under og til og med dele inn i underkategorier når det er nødvendig.
Produktfiltre, som størrelse og farge, er nyttige – men de kan aldri konkurrere med stor kategorisering som er åpenbar for brukeren.
Tenk på brukererfaring (UX) når du planlegger et nettsted – hvis du trenger å kjøpe X-produkt, hvor forventer du å finne det? Bygg deretter nettstedet rundt den logiske flyten.
Nettstedsøk er underbrukt, men er et usedvanlig nyttig verktøy for brukere med dårlig tid som har kjøpsintensjoner. De vet hvilket produkt de vil ha, så de bruker nettstedsøket ditt for å finne det. Sørg for at produktets søkeord gjenspeiler hva en kunde skriver, ellers vil du miste salget. Nettstedsøket ditt må også levere resultater raskt – eller kunden kan bare besøke en konkurrent.
Når en kunde har besøkt nettstedet ditt, må du gjøre prosessen med å kjøpe et produkt så effektiv som mulig. Mye av dette skyldes design – tenk på favorittsidene dine: hvor stor er «legg til i kurv»-knappen? Hvor enkelt er det å komme til kassen?
Tenk som en kunde som har svært kort oppmerksomhet. Hvis de mister kurven av syne, kan det hende de ikke konverterer – så hold den synlig. Hvis du gjør legg til i kurv-knappen vanskelig å finne, vil de ikke bruke den. Hvis du gjør den viktige betalings-/kjøp-nå-prosessen vanskelig, avbryter de salget.
For å sikre at e-handelsnettstedet ditt er en suksess, bør du virkelig vurdere å ansette en e-handelswebdesigner som forstår UX, (brkererfaring). Ved å gjøre det, vil du legge best mulig «bein» av nettstedet ditt, slik at det kan utvides, oppgraderes og justeres etter hvert som du vokser, men også tilby maksimal effekt og god kundeopplevelse ved lansering. La Qunst Media bygge et nettsted for å selge ting i større antall enn du noen gang trodde var mulig – uansett hva du vil selge.
Ta kontakt med vårt webdesignteam i dag for å diskutere dine e-handelsideer.